وب مستر

آموزش محاسبه پهنای باند مورد نیاز

داشتن یک وب‌سایت و تثبیت حضور در محیط آنلاین در دنیای دیجیتال امروزی به یک امر الزامی برای برندها و کسب‌وکارها تبدیل شده است.

گرچه، در حین جستجو و تحقیق برای انتخاب یک سایت ارائه‌دهنده خدمات هاست که بتوانید میزبانی سایت خود را به آن واگذار کنید، باید به درستی منابع مورد نیاز را برای عملکرد بی‌نقص سایت خود محاسبه و ارزیابی کنید.

در بین این منابع مواردی مانند فضای دیسک، پهنای باند، پردازنده و غیره، مقدار پهنای باند مورد نیاز سایت شما را مشخص خواهد کرد.

نحوه محاسبه پپهنای باند

بنابراین در این مطلب نحوه محاسبه پهنای باند را توضیح خواهیم داد. البته ابتدا باید تعریفی از پهنای باند داشته باشیم و سپس الزامات آن را بشناسیم. پس تا انتها همراه ما باشید.

پهنای باند چیست؟

اغلب افراد پهنای باند مورد نیاز را با سرعت انتقال داده‌ها یا حداکثر مقدار مجازی که برای انتقال داده‌ها در دسترس است، اشتباه می‌گیرند.

گرچه، پهنای باند حداکثر مقدار داده‌ای است که می‌توان در یک بازه زمانی مشخص انتقال داد. برای درک بهتر ماجرا، بهتر است پهنای باند را با پهنای یک لوله آب مقایسه کنید.

حداکثر مقدار آبی که از داخل یک لوله می‌تواند جریان یابد به پهنای آن لوله بستگی خواهد داشت. به همین شکل، حداکثر پهنای باندی که در اختیار دارید، حداکثر داده‌ای را که در یک بازه زمانی می‌توانید انتقال دهید مشخص خواهد کرد.

هرچه پهنای باند کمتری در اختیار داشته باشید، مدت زمان لود سایت شما بر اساس تعداد کاربرانی که در آن حضور دارند، بیشتر طول خواهید کشید.

این زمان لود به نوع ارتباط اینترنتی که کاربران شما استفاده می‌کنند، ربط نخواهد داشت. اگر پهنای باند مورد نیاز و کافی را نداشته باشید، کاربران سایت شما باید مدت زمان بیشتری را منتظر باز شدن صفحات سایت شما بمانند.

نیازی به توضیح نیست که این تاخیر و کندی سرعت چه تبعات منفی برای رتبه‌بندی سایت و حتی کاهش فروش شما خواهد داشت. اگر تمام پهنای باند را مصرف کرده باشید، سایت شما حتی ممکن است از دسترس کاربران خارج شود.

بنابراین اهمیت محاسبه پهنای باند اینجا مشخص می‌شود.

نحوه تعیین مقدار پهنای مورد نیاز

یکی از سخت‌ترین کارهایی که هر سازمانی قبل از فعالیت در محیط آنلاین باید انجام دهد، محاسبه پهنای باند مورد نیاز برای سایت جدید شرکت است.

از آن‌جایی که هیچ داده‌ای از قبل وجود ندارد که بتوان به آن استناد کرد، پیش‌بینی تعداد کاربران سخت خواهد بود. یک صاحب کسب‌وکار جدید می‌تواند برای تعیین مقدار بازدید ماهیانه به وب‌سایت‌های رقبا نگاه کند، سپس در نظر بگیرد شرکت او ماهیانه چقدر می‌خواهد صرف فعالیت‌های بازاریابی کند که نتیجه آن افزایش ترافیک است و در نهایت یک عدد تقریبی و ساده به دست آورد.

سپس از این عدد می‌توان به عنوان یک مبنا برای پهنای باند مورد نیاز استفاده کرد.

تعیین مقدار پهنای باند

اما چطور می‌توانید از اعداد بالا برای محاسبه پهنای باند استفاده کنید؟ شما می‌توانید با تقلید از سایت‌های مشهور از روش مشابه آن‌ها استفاده کنید که در ادامه ما آن را توضیح خواهیم داد.

پیش از توضیح اجازه دهید ببینیم اندازه صفحه چه نقشی دارد. اندازه صفحه، اندازه فایل دانلود شده از یک صفحه وب خاص است که به بایت (معمولا کیلو بایت یا مگابایت) اندازه‌گیری می‌شود.

این فایل شامل تمام منابع و کدی می‌شود که برای لود یک صفحه نیاز است، ازجمله جاوا اسکریپت، HTML، CSS، ویدئوها، تصاویر، سایر منابع رسانه‌ای و غیره.

اندازه صفحه شاخص اصلی و ابتدایی زمان مورد نیاز برای لود صفحه است. هرچه اندازه صفحه بزرگ‌تر باشد، زمان مورد نیاز برای لود آن بیشتر خواهد بود.

شما می‌توانید با استفاده از چندین ابزار آنلاین که صفحات وب را مورد تحلیل قرار می‌دهند، اندازه صفحه را محاسبه کنید. همچنین می‌توانید از ابزارهای خاص مرورگر مانندWeb Developer و Firebug برای مرورگر فایرفاکس موزیلا یا ابزار Developer در مرورگر گوگل کروم استفاده کنید.

حالا اجازه دهید به‌صورت مرحله به مرحله، محاسبه پهنای باند مورد نیاز سایت شما را انجام دهیم.

1) محاسبه متوسط اندازه صفحه سایت شما

برای محاسبه این شاخص باید مجموعه اندازه هر صفحه را بر تعداد کل صفحات تقسیم کنید. اندازه صفحه براساس نوع محتوای رسانه‌ای که روی سایت شما میزبانی می‌شود، متفاوت خواهد بود.

2) عدد به‌دست‌آمده از مرحله اول را در میانگین تعداد بازدیدکنندگان ماهیانه ضرب کنید.

اگر یک وب‌سایت جدید دارید، می‌توانید نزدیک‌ترین میانگین بازدیدکنندگان سایت‌های رقیب را در نظر بگیرید.

3) عدد به دست آمده از مرحله 2 را در میانگین بازدید از صفحات به ازای هر بازدیدکننده در هر ماه ضرب کنید.

نتیجه این عدد باید حداقل پهنای باند مورد نیاز سایت شما برای داشتن حداقل عملکرد صحیح باشد.

نحوه محاسبه پهنای باند = متوسط اندازه صفحه x متوسط بازدیدکنندگان ماهیانه x متوسط بازدیدهای صفحه به ازای بازدیدکننده

استفاده از پهنای باند توسط یک سایت به عوامل مختلف بستگی دارد و بسته به تغییراتی که در هر یک از آن‌ها اعمال می‌شود، می‌تواند فرق کند.

رشد کسب‌وکار در یک بازه زمانی، یا گاهی افزایش ترافیک را باید زمان محاسبه پهنای باند مورد نیاز برای سایت خود در نظر بگیرید.

پهنای باند را همچنین می‌توانید با روش‌های زیر محاسبه کنید، ابتدا دانلودهای کاربر را در نظر نمی‌گیریم.

پهنای باند = متوسط بازدید روزانه x متوسط اندازه صفحه x متوسط بازدید از صفحه x ضریب نامعین x روزهای ماه

باید اشاره کنیم ضریب نامعین معمولا بین 1.3 تا 1.8 است.

برای محاسبه پهنای باند با احتساب دانلود کاربر باید از فرمول زیر استفاده کنید:

پهنای باند = ]( متوسط بازدید روزانه x متوسط اندازه صفحه x متوسط بازدید از صفحه) + (متوسط اندازه فایل x متوسط دانلود در هر روز)[ x ضریب نامعین x روزهای ماه

همیشه توصیه می‌شود که برای جبران بازدیدهای اضافه، مقداری پهنا باند بیشتر به مقدار مورد نیاز تخمین‌زده شده اضافه کنید.

اگر سرور شما میزبانی بیشتر از یک سایت را بر عهده دارد، پس باید مراحل اشاره شده در بالا را برای تمام سایت‌ها انجام دهید و سپس به مجموع پهنای باند مورد نیاز دست پیدا کنید.

همیشه باید حاشیه امن را در نظر بگیرید و مقدار تخمینی را کمی بالاتر پیش‌بینی کنید تا مطمئن شوید سایت شما همیشه در دسترس کاربران قرار دارد و برای تضمین بهترین تجربه کاربری، سریع لود می‌شود.

داشتن چقدر پهنای باند ایده‌ال است؟

شاید پس از محاسبه پهنای باند با توجه به تمام عوامل بالا به عددی برسید که حداقل نیاز وب‌سایت شماست.

پهنای باند ایده آل چقدر است

این امکان وجود دارد که هرگز حتی حداقل پهنای باندی را که خریدید استفاده نکنید. گرچه، انجام کارهای ساده‌ای مانند تغییر کوچک در طراحی سایتتان می‌تواند منجر به تغییر اندازه صفحه شود.

از طرفی فعالیت‌های بازاریابی شما نیز منجر به افزایش ترافیک سایتتان خواهد شد و بنابراین پهنای باند بیشتری را نیاز خواهد داشت.

به عبارت دیگر، زمان محاسبه پهنای باند باید نیازهای در حال رشد کسب‌وکارهای خود را مد نظر قرار دهید و بیشتر از حداقل پهنای باند مورد نیاز خریداری کنید.

پهنای باندی که اکثر خدمات‌دهندگان هاست ارائه می‌دهند، مقدار حداقل مورد نیاز اکثر کسب‌وکارها را جوابگو است.

همچنین می‌توانید درخواست پهنای باند نامحدود کنید. انتخاب چنین طرحی این اطمینان را به وجود می‌آورد که حتی اگر استفاده از پهنای باند بیشتر از طرح باشد، سایت شما همچنان پهنا باند اضافه را در اختیار خواهد داشت.

گرچه، زمان استفاده از پهنای باند محدود، سایت شما حتی یک بایت بیشتر از حد مورد نظر نمی‌تواند مصرف کند.

سخن نهایی

اهمیت فعالیت در محیط آنلاین برای هیچ کسب‌وکاری پوشیده نیست و با توجه به مطلب بالا نیز حتما متوجه شده‌اید که چرا باید برای سایت خود محاسبه پهنای باند مورد نیاز را انجام دهید.

اما یک شرط برخورداری از پهنای باند باکیفیت، استفاده از خدمات میزبانی وب باکیفیت است، ویژگی‌ای که شرکت پارس دی وی اس هدف و اولویت خود را روی آن گذاشته است.

شما می‌توانید با استفاده از خدمات این شرکت بهترین و باکیفیت‌ترین انواع سرورها را با پهنای باند مورد نیاز خود تهیه کنید.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.

دکمه بازگشت به بالا