Mikrotik

سیستم عامل میکروتیک چیست؟

معرفی شرکت میکروتیک

شرکت میکروتیک MikroTik در سال 1995  توسط دو دانشجو دانشگاه MIT آمریکا ، در کشور لتونی تاسیس شد
 اولین محصول این شرکت سیستم عامل میکروتیک بود که با استفاده از هسته لینوکس ساخته شده است
همزمان با شروع استفاده از استاندارد 802.11 در تکنولوژی وایرلس امکان استفاده از این تکنولوژی در این سیستم عامل نیز افزوده شد.

تصویر کمپانی میکروتیک
شرکت میکروتیک


 یکی از اهداف این شرکت ارائه تجهیزاتی هم رده محصولات سیسکو با قیمتی اقتصادی و بسیار پایین تر بود.در واقع هدف از ایجاد سیستم عامل میکروتیک، رقابت با سیستم عامل معروف IOS سیسکو بود

مزایا و امکانات سیستم عامل میکروتیک

ارائه ی امکانات بی نظیری از جمله روتینگ، فایروال، شبکه خصوصی، مانیتورینگ،Wireless،Qos ،Hotspot،DHCP Server،Radius , User Management  ،Load  Balancing و سرویس های کار آمد دیگری که در مدیریت شبکه ها است می‌باشد

میکروتیک از روش های متنوعی برای پیکربندی پشتیبانی می کند مانند دسترسی Telnet و SSH ایمن از طریق شبکه،دسترسی محلی با صفحه کلید و مانیتور،پشتیبانی از اتصال مبتنی بر MAC با ابزارهای Mac-Telnet ولی یکی از مزایای این سیستم عامل نسبت به رقبای قدرتمند خود امکان کانفیگ توسط یک نرم افزار به نام winbox در سیستم عامل ویندوز است که با محیط کاربری گرافیکی احساس راحتی بالایی به کاربران خود جهت تنظیمات این دستگاه می دهد و در سرور های مجازی میکروتیک هم دسترسی winbox در اختیار شما قرار داده خواهد

آموزش اتصال به winbox

معرفی لایسنس License میکروتیک

لایسنس ها در کمپانی میکروتیک به معنای مجوزهای استفاده از قابلیت ها و ویژگی های سیستم عامل Router OS این کمپانی میباشد . لایسنس ها بنا بر مشخصات سخت افزاری روتربردها و یا استفاده از سایر امکانات روتر مانند امکان پشتیبانی از تعداد کلاینت های User Manager و یا کلاینت هایی که از انواع تانلها استفاده می کنند مشخص می گردند .

کمپانی میکروتیک ۶ لایسنس برای سیستم عامل  خود عرضه کرده است  , به هر لایسنس اصطلاحا یک Level گفته می شود . به طور مثال لایسنس شماره ۶ میکروتیک را لایسنس Level 6 میکروتیک می گویند . بدیهی است هر لایسنس یک سری موارد و قابلیت هایی را شامل میشود , هر سطح مجوز ، ویژگی های بیشتری را نسبت به سطح قبلی خود دارد، ویژگی هایی مانند: امکان مدیریت کاربران بیشتر، تعداد کانکشن ها و… . از جمله مجوزهای قابل ارائه برای میکروتیک، مجوزهای سطح 4 ، 5 ، 6 هستند . سیستم عامل تمام روتربرد ها میکروتیک لایسنس شده هستند و به طور پیش فرض بر روی سخت افزار های محصولات نصب شده اند .
در سرور های مجازی میکروتیک پارس وی دی اس لایسنس لول6 با بروز ترین ورژن های موجود ارائه میشود 

خرید سرور مجازی میکروتیک

امنیت سیستم عامل میکروتیک

هر سیستمی که به خوبی از آن حفاظت نشود، دچار حمله های هکرها می‌شود. پس نمی‌توان گفت که میکروتیک ناامن است و یا بسیار امن. بهتر است بعنوان یک فرد مسئول مسائل امنیتی زیر را رعایت کنید

استفاده از نام برای username

اکثر کاربران میکروتیک اسامی مثل admin، superadmin، mikrotikadmin و… را برای نام کاربری استفاده می‌کنند که این کار بسیار اشتباه است.

استفاده نکردن از رمزهای عبوری ضعیف

حقیقت این است که همه ما می‌دانیم که استفاده از رمز‌های عمومی و ضعیف باعث ایجاد نا امنی می‌شود ولی همچنان به این کار ادامه می‌دهیم.برای حل این مشکل باید از رمزهای عبوری قدرتمند که حروف بزرگ و کوچک، کاراکتر های خاص و… دارند، استفاده کنید.

استفاده نکردن از شماره پورتهای پیشفرض

یکی از دلایل هک شدن و یا آسیب به شبکه استفاده از پورت های پیش فرض است. هکرها باید شماره پورت را حتما درست وارد کنند تا بتوانند وارد مسیریاب شما شوند. زمانی که این پورتها از حال پیشفرض در می‌آیند، لایه های امنیتی بیشتری را برای جلوگیری از ورود خرابکاران لحاظ می‌کنید.

نبود رولهای فایروال

بیشتر کاربران این رول ها یا قوانین را نادیده گرفته و یا آن را غیرفعال میکنند. این کار بسیار اشتباه است و باعث ایجاد ناامنی در شبکه شما می‌شود. اگر این قابلیت را فعال نکنید آسیب جدی به شبکه شما وارد خواهد شد.

نکته قبل از خرید سرور مجازی میکروتیک
برای اینکه بتوانید سیستم‌عامل میکروتیک خود را مدیریت کنید حتماً باید از ارائه‌دهنده سرویس خود، آی‌پی استاتیک دریافت کنید. همیشه برای استفاده از تمام امکانات و امنیت بیشتر، آخرین نسخه لایسنس  را تهیه نمایید.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.

دکمه بازگشت به بالا