وبلاگ

[5 ترفند] برای افزایش عملکرد سرور مجازی

هاست سرور مجازی یک چیزی بین هاست اشتراکی و هاست سرور اختصاصی است. در این مطلب از وبلاگ پارس وی دی اس، 5 نکته مهم برای افزایش عملکرد و سرعت سرور مجازی را بیان می‌کنیم. چطور افزایش سرور مجازی را داشته باشیم؟ هاست سرور مجازی، یک هاست مقرون بصرفه و اقتصادی است که گزینه مناسبی برای سایتهای در حال توسعه می‌باشد و عملکردی شبیه به سرور اختصاصی البته با قیمت مناسب‌تر دارد.

درست است که سرور مجازی عملکرد مناسبی را برای سایتها ارائه می‌دهد ولی برخی کاربران پس از راه اندازی سرور مجازی، از تغییر دادن تنظیمات پیش‌فرض و پیکربندی مناسب آن جهت افزایش عملکرد و بهبود کارایی آن غافل می‌شوند.

در ادامه 5 نکته مهم بیان خواهیم کرد که با انجام آنها عملکرد و سرعت سرور مجازی خود را می‌توانید ارتقا دهید.

توجه به نقش اساسی سرور اختصاصی در کارایی کسب و کار آنلاین یا سایت شما هنگام توسعه سایت یا تغییرات در سایت بسیار حیاتی است.

افزایش عملکرد سرور مجازی
افزایش عملکرد سرور مجازی

درست است که نصب و راه اندازی معمولی سرور مجازی ویندوز یا سرور مجازی لینوکس و شروع کار با آن ممکن است کار سایت شما را راه بیندازد ولی باید به نکاتی که باعث افزایش و ارتقا عملکرد و کارایی آن دارد هم نیم نگاهی داشته باشید.

برخی نرم‌افزارها مانند آپاچی، تنظیمات پیش فرض آنها بهینه نیستند و برای داشتن کارایی و عملکرد حداکثری این نرم‌افزارها باید تنظیمات مناسب روی آنها اعمال شود.

5 روش برای افزایش عملکرد سرور مجازی

1- از شبکه تحویل محتوا (CDN) استفاده کنید.

گرچه انتقال داده ها در شبکه بسیار با سرعت صورت می‌گیرد. و در کسری از ثانیه داده‌ها از یک لوکیشن به یک لوکیشن ارسال می‌شوند ولی هر چقدر که سرعت سایت شما بیشتر باشد عملکرد سایت و رضایت کاربران بهبود پیدا می‌کند.

ممکن است سایت شما به دلیل نزدیکی شما به لوکیشن سرور دارای سرعت بالایی در لود شدن داشته باشد ولی کاربرانی که از لوکیشن سرور شما فاصله بیشتری دارند مثلا در کشور دیگری زندگی می‌کنند طبیعتا سرعت پایین‌تری را تجربه می‌کنند. و این ممکن است باعث ناراضایتی کاربران شما شود، طبق آمار حدود 60% کاربران سایتها، بیش از 3 ثانبه برای لود شدن سایت صبر نمی‌کنند.

یکی از معروفترن سرویسهای CDN، سرویس Cloudflare می‌باشد که در دو نسخه رایگان و پولی ارائه شده است.

اگر از شبکه تحویل محتوا (CDN) استفاده کنید، داده های شما در چند سرور در لوکیشن‌های مختلف نگهداری می‌شوند و هنگام درخواست کاربران برای دریافت داده‌ها از سایت شما، این شبکه داده‌های سایت شما را از نزدیکترین محل به لوکیشن کاربر برای او ارسال می‌کند تا در سریعترین زمان ممکنه داده‌ها به دست کاربر برسند.

شبکه تحویل محتوا cdn
شبکه تحویل محتوا cdn

البته برخی داده‌های داینامیک مورد نیاز کاربر که داده‌های ثابتی نیستند باید در لحظه و توسط خود سرور مجازی برای کاربر ارسال شوند که آن هم به دلیل اینکه نیازی نیست تمام داده ها برای کاربران ارسال شود معمولاً با سرعت بالایی انجام می‌شود.

سرعت بالای ارسال و دریافت داده های سایت که در واقع همان سرعت است هم برای شما به عنوان مدیر سایت و هم برای کابران رضایت بخش خواهند بود.

2- تنظیمات وب سرور آپاچی را انجام دهید.

اگر از وب سرور معروف آپاچی استفاده می‌کنید، تنظیمات و پیکیربندی صحیح آن یکی از مهم‌ترین نکات برای افزایش سرعت میزبانی سرور مجازی شما می‌باشد.

بهینه سازی apache
بهینه سازی apache

اگر تنظیمات وب سرور آپاچی به درستی انجام نشود می‌تواند باعث هدر رفت بخش عمده‌ای از منابع شبکه شود. بخصوص تنظیمات KeepAlive, MaxClients, StartServers, and MaxRequestsPerChildKeepAlive, MaxClients, StartServers, و MaxRequestsPerChild که از جمله تنظیمات مهمی هستند که باید به درستی در آپاچی تنظیم شوند، تا بتوانید حداکثر کارایی و سرعت را در سرور مجازی خود تجربه کنید.

3- نسخه دیتابیس MYSQL را بروز نگه دارید.

بروز نگه داشن نسخه پایگاه داده MYSQL باعث ایجاد بهترین عملکرد و کارایی و افزایش امنیت در سرور مجازی می‌شود. نسخه 5.1 و قبل تر این نرم افزار، به پایان عمر مفید خود رسیده اند و دیگر کارایی لازم را ندارند و اصلاً پیشنهاد نمی‌شوند.

نسخه های 5.5 و 5.6 دارای عملکرد بهینه‌ای هستند و برای کار کردن با سرور مجازی این نسخه ها و نسخه جدیدتر پیشنهاد می‌شود. نسخه 5.6 از نسخه های قبلتر دارای سرعت بیشتری در خواندن/نوشتن و عملیات‌های read-only و زمان پردازش داده‌ها دارد.

در حال حاظر آخرین نسخه دیتابیس MYSQL نسخه 8 می‌باشد که دارای سرعت و عملکرد بهترین نسبت به نسخه‌های قبل دارد. شما می‌بایست همیشه جدیدترین نسخه این دیتابیس را روی سرور مجازی خود داشته باشید

4- از سیستم کش استفاده کنید

استفاده از روش کشینگ، یک روش بسیار معمول برای کاهش سرعت بارگزاری سایتها می‌باشد که همین روش را می‌توان روی هاست سرور مجازی انجام داد. درخواست های مکرر بارگزاری کوئری های تکراری یا فایلهای استاتیک مثل عکسها، فایل css ، فایلهای جاوا اسکریپت، اگر در حاظفه پنهان ذخیره نشوند، می‌تواند باعث فشار به منابع سرور شده و در نتیجه باعث کاهش سرعت لود سایت شما شود.

ذخیره سازی این فایلها در رم سرور، باعث کاهش درخواستها به سرور شده و امکان اجرای دیگر دستورات به سرور با سرعت بالاتر و کاهش زمان بارگزاری سایت را منجر می‌شود.

اگر از وردپرس استفاده می‌کنید، یکی از افزونه‌های بهینه‌سازی معروف در این زمینه، افزونه wp rocket است که این افزونه بصورت رایگان در سرویس هاست ویژه وردپرس پارس وی دی اس در اختیار کاربران قرار داده می‌شود.

5- صفحات را بهینه‌سازی کنید.

مطالبی که از طریق سرور به کاربر ارسال می‌شود تاثیر حیاتی روی عملکرد و کارایی سرور مجازی دارد. برای بهینه کردن صفحات سایت خود می‌توانید از سایتها و ابزارهای مفید و رایگانی که صفحات سایت شما را به صورت رایگان بررسی و روشهای بهینه سازی آن را بیان می‌کنند استفاد کنید. که از آن جمله می‌تومان به سایتهای بررسی سرعت لود سایت مثل Gtmetrix یا Google PageSpeed و WebPageTest.org اشاره کرد.

این ابزارها سرعت و عملکرد سایت شما را بررسی کرده و مشکلاتی که با رفع آنها می‌توانید سرعن و عملکرد بهتری را تجربه کنید به شما گشزد می‌کنند.

همچنین این ابزارها، سایت شما را بر اساس شاخصه‌ها و مولفه‌های خاصی بررسی می‌کنند و راهکاری backend و frontend برای بهینه‌سازی آنها را پیشنهاد می‌کنند.

سرور مجازی هلند پارس وی دی اس:

با خرید سرور مجازی هلند با پایین ترین پینگ به شبکه ی بین المللی متصل شوید. وی پی اس هلند با سیستم عامل لینوکس و ویندوزی قابل ارائه است، همچنین تحویل VPS به صورت آنی به همراه پنل مدیریتی هستند که میتوانید سرور را به بهترین نحو مدیریت کنید.

سرور مجازی هلند پارس وی دی اس
سرور مجازی هلند پارس وی دی اس

ویژگی‌های برتر سرور مجازی هلند پارس وی دی اس:

  • تحویل سرویس ۷ ثانیه پس از ثبت سفارش انجام می شود .
  • امکان نصب سیستم عامل windows server , linux
  • مناسب برای راه اندازی کنترل پنل های متفاوت امکان سفارش ( directadmin – cpanel – plesk )
  • پورت پر سرعت ۱ گیگابیت بر روی سرور
  • پینگ پایین برای شبکه ایران
  • دارای 50% تخفیف ویژه
  • یک عدد آیپی ثابت و اختصاصی هلند
  • منابع سخت افزار کاملا اختصاصی ( بدون افت کیفیت )
  • میزان ترافیک بالا
  • همراه با پنل مدیریتی حرفه ای سرور مجازی

مشاهده پلن‌های سرور مجازی هلند با 50% تخفیف

جمع بندی:

اگر هاست سرور مجازی دارید که از سرعت و عملکرد آن راضی نیستید، در این مطلب به 5 راهکار برای افزایش سرعت و بهبود عملکرد و کارایی سرور مجازی اشاره کردیم. و مواردی همچون استفاده از شبکه تحویل محتوا، استفاده از سیستم کشینگ، بروزنگه داشتن نسخه MYSQL، بهینه کردن آپاچی و بهینه سازی صفحات را بیان کردیم، که به شما در افزایش عملکرد و بهبود کارایی سرور مجازی کمک شایانی می‌کنند.

منبع: monovm.com

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.

دکمه بازگشت به بالا